ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل، نماد اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل، نماد اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعاتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وزارت راه و شهرسازی؛ مرتضی باقری با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل اظهار داشت: در اکثر کشور‌های پیشرفته جهان، برای رسیدگی به سوانح حمل‌ونقلی، نهاد مستقلی وجود دارد و با توجه به اینکه پیگیری ایجاد نهاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در ایران از سوی وزارت راه و شهرسازی از سابقه قبلی برخوردار است، ان‌شاءالله به‌زودی با تاکیدمقام عالی وزارت به نتیجه برسد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:​ ضرورت ایجاد نهاد مستقل برای رسیدگی به سوانح، ارتباط مستقیم با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد.
وی افزود: پیشنهاد ارائه شده مبنی بر تشکیل نهاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در قدم اول زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و سپس انتقال آن به بیرون از مجموعه وزارتخانه در قالب یک نهاد مستقل همچون کشور‌های پیشرفته در حوزه ایمنی است.
باقری با بیان اینکه رسیدگی به سوانح حمل‌ونقلی نیازمند استقلال است، تصریح کرد: در صورت وجود ارتباط کاری بین حوزه ایمنی در شق حمل‌ونقلی مربوطه با دستگاه متولی، احتمال بروز تضاد منافع و دخل و تصرف در زمان ارائه گزارش نسبت به سوانح وجود دارد.
وی هدف از تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل را رسیدگی به سوانح، تهیه گزارش و عبرت آموزی برای جلوگیری از وقوع سوانح مشابه عنوان کرد و گفت: به طور مثال ستاد‌های مستقل ایمنی همچون TSB در کانادا، NTSB در آمریکا و ATSB در استرالیا وظیفه رسیدگی و تهیه گزارش به سوانح را دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، استقلال و عدم وابستگی بخش‌های مرتبط با حوزه ایمنی را شرط اصلی جهت ارتقاء ایمنی در سازمان دانست و تصریح کرد: قرار گرفتن بخش‌های رگلاتوری، اپراتوری، ممیزی و مالکیت در یک مجموعه باعث خدشه دار شدن ایمنی می‌شود.
وی با بیان اینکه «قوی‌ترین گزارش‌های مربوط به سوانح از سوی بخش‌های حمل و نقلی ذیربط وزارتخانه توسط سازمان هواپیمایی کشوری تهیه می‌شود» گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان رگولاتور هوایی کشور، عملکرد اپراتور‌ها را ممیزی کرده و در صورت لزوم مجوز متخلفان را بر اساس قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی ایکائو لغو می‌کند.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code